Rabu, 14 November 2012

Donut gebuzzzzz

Donut... Donut... Donut.... Haaa tu kuih peberet Iman n Yaya .... Minum petang kami sekeluarga... Akhirnya kutemui resepi yang best. Meletupp deboomm... Resepi donut ni lembut, gebu dan lembut jer walaupun dah sejuk.....

Donut Gebuzzz
Sumber: rosmarlina@jintanmanis.com

Terrimankasih yer... Izinkan saya cnp.. Untuk saya sendiri bagi rujukan akan datang...

Bahan- bahan:

400 g tpng roti
100 g tepung gandum( tapi aku guna 500 g tepung gandum jer terus sebb x der tepung roti heheheh)
170 ml air suam
1 biji telur
4 sudu water roux
40 g shortening @ butter
30 g susu tepung ( ibu ambik sikit susu kakk yer) ;)
4 sudu besar gula
2 sudu kecil baking powder ( aku x letak) abes stok...
2 sudu besar olive oil / minyak masak
1 sudu kecil garam
6 g yis ( aku letak 2 sudu kecil yis - gantikan baking powder yg x der tadi... Memandai jer aku kan )

Water roux
1:5. 1 tepung dicampur dgn 5 air dan di masak dlm periuk sehingga pekat.....

Cara- cara:
1. Mula mula buat wat water roux, masukkan semua bahan dalam bekas adunanndan uli sehingga tak melekat,
2. Dah jadi doh masukkan butter dan uli lagi. Hingga lembut dan licin.
3. Masukkan doh dlam plastik bersih dan perap selama 40 minit atau sehingga doh naik jadi 2 kali ganda.

Atau guna BM
Masukkan semua bahan dalam bm dan pilih set uth DOH dan tekan.... Tghu siap dan naik 2 kali ganda .. Hehehhe senangkan....

Dah siap,... Bolehla bentukkan ikut kreativiti memasing pastu gorengla... Jgn api besar tau... Guna sederhana api jer..... Dah goreng bolehla di salut dengan gula atau dihias ikut suka kita.. Salut ngan coklat ke... Sesuai untuk minum petang....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan